De Frivillige: Nu dømmes Andens stjernespækkede film om dansk fængselskor

Anders 'Anden' Matthesen er muligvis det mest succesfulde navn i dansk komik, nogensinde. Foruden en lang stand-up karriere, kan han også bryste sig af at lægge navn til publikumssucceser som 'Terkel I Knibe' og senest kæmpehittet 'Ternet Ninja'. Nu er han tilbage i filmen 'De Frivillige', som lige har haft premiere.

Ret skal være ret. Anders Matthesen er ikke, ulig andre af hans film, instruktør på denne film, så at hænge alt på hans skuldre vil være urimeligt. Ikke desto mindre er filmen blevet markedsført som en dansk komedie med førnævnte komiker i en prominent rolle. Den egentlig hovedrolle som svindleren Markus Føns, spilles af Jakob Ulrik Lohman. Filmen fortæller historien om en kriminel rigmand, som havner i isolationsfængsel med diverse kulørte typer - eksempelvis pædofile og mordere. Her fordriver han og de andre tiden med at synge højskolesange i fængselskoret. Men selvfølgelig går tingene ikke helt smertefrit.

Det bliver hurtigt tydeligt for tilskuerne, at producenterne har haft virkelig svært ved at vinkle marketingsaspektet af denne film.' De Frivillige' er simpelthen ikke den komedie, som folk bliver lovet i diverse trailere og tv spots. Problemet er bare, at den er heller ikke rigtig et drama som sådan. Derfor sidder man hurtigt i den akavede situation, at umiddelbart morsomme replikker leveres i så alvorlig en kontekst, at man næsten bliver flov over sig selv, hvis man drister sig til at le. Bevares, de enkelte præstationer fejler ingenting, og specielt Søren Malling - som blot har en birolle her - var et lyspunkt igennem hele filmen, som ellers er noget ujævn.

'De Frivillige' er simpelthen en film sat mellem to stole.

På den ene side en komedie, hvad den dog aldrig helt lykkes med. På den anden side et fængselsdrama, som kun til nøds rammer tonen den sigter efter. Den tonelle disharmoni - koblet med misvisende marketing - efterlader simpelthen én med en flad og intetsigende smag i munden.

'De Frivillige' har ambitionerne, men ikke evnerne til at fængsle publikummet, og derfor falder den fra hinanden længe før målstregen.

Skuespillet er solidt men, er hverken rigtigt sjovt eller rigtigt alvorligt, og derfor en kende intetsigende. Dette kan desværre ligeledes siges om den overordnede oplevelse af filmen, som i bedste fald ender med at blive lidt ligegyldig og i værste fald er en helt anden film, end producenterne har lovet publikum.

2 ud af 6 stjerner

De Frivillige - Officiel Trailer