Har I overvejet, om I kan få nytte af at markedsføre jer selv eller keres produkter på andre platforme, end dem I er til stede på lige nu? Amazon er måske ikke den platform, I har tænkt på indtil nu, men faktisk er det sådan, at det er i top fem over de mest anvendte søgemaskiner i Danmark – så I kan helt sikkert udnytte det til jeres fordel.
Når man markedsfører sig selv på Amazon, er der grundlæggende to måder at gøre det på: sponsored products vs sponsored brands. Med sponsored products reklameres der for et bestemt produkt. Det kan altså være, I har noget, der er relevant for en bestemt søgning, og hvor I gerne vil have jeres produkt til at stå øverst på listen. Så er det sponsored products, I skal se nærmere på. Er det til gengæld en hel produktlinje eller et mærke, der skal annonceres for, er det sponsored brands, der er vejen frem.
Hvad er fordelen ved Amazon?
Amazon har den fordel for annoncører, at det er en af de platforme, der har den største konverteringsrate, så det går fra bruger til forbruger. Det handler formentlig om, at Amazon er en platform der er ment til netop salg. Hvis først en bruger går på Amazon, har vedkommende formentlig også en forventning om at skulle købe noget – så hvis jeres markedsføring med sponsored brands eller sponsored products ellers rammer plet, er I godt stillet.
I har måske allerede annoncer på Google og andre af de helt store søgemaskiner. De er også relevante, og det er søgemaskiner, rigtigt mange mennesker bruger hver eneste dag. Til gengæld er Google ikke målrettet salg i alle aspekter – det er lige så meget en platform, man bruger for at få information om bestemte ting. Derfor kan det også være mere udfordrende at konvertere brugerne til forbrugere der.